Rebrisoara – Valea Rebrei – Tarnita “La Cruce”

Acces la traseu: DJ 17 D, com. Rebrisoara; statia CFR Rebrisoara, ruta  Salva – Ilva Mica
Punct de plecare : Iesire din comuna Rebrisoara spre Rebra, intersectia drumului                 Nasaud-Rodna cu drumul comunal Rebrisoara – Rebra – Parva.
Punct de sosire :Tarnita la Cruce - situata intre Vf. Buhaiescu Mare si  Vf.Obarsia Rebrei -1989m.
Marcaj: Triunghi albastru
Timpul de mers: 12 ore.
Lungime aprox. : 50km .
Grad de dificultate: Mediu
Starea marcajelor:
de vara –  bine marcat
Starea traseului: traseu fara pasaje dificile de teren
Refugii si adaposturi: Cabana forestiera si miniera la Gusetu si stane in gol alpin
Puncte de interes turistic : Izvorul de apa minerala din comuna Parva, minele de caolin din Parva, minele de neferoase din Gusetul, exploatare de marmura de pe Gusetel.
 Descrierea traseului: Traseul pleaca din comuna Rebrisoara de-a lungul vaii Rebra urmand drumul  asfaltat pe o distanta de 20 km din acest traseu pleaca alte cinci trasee marcate recent, trasee in circuit si trasee de legatura. Din comuna Parva traseul intra pe  drumul forestier pana la locul numit Gusetu, la 12 km de comuna unde se gasesc cabanele forestiere. La circa cinci km de comuna Parva se deschide primul traseu pe Valea Izvorului Ursului care urca spre Vf. Craia intalnind traseul crestei secundare Craia-Paltinul - Vf. Cormaia. La circa 10 km de Parva pe partea stanga a drumului forestier se deschide al doilea traseu secundar care urca pe Izvorul Negru spre Vf. Negru coborand apoi la Pestera Tausoarelor marcajul care continua prin Saua Basca inapoi spre comuna Parva. Urcand de-a lungul Vaii Rebrei ajungem la locul numit “La Gusetu” unde gasim cabanele forestiere si intersectia de drumuri unul spre dreapta pe valea Rebrei iar unul la stanga pe Izvorul Rebrisoara Mare pe care se gaseste un alt traseu de legatura ce coboara prin Saua Tomnatecului la Izvoarele Borcutului spre Romuli. De la Gusetu o luam pe Izvorul Rebrei spre dreapta la circa doi km spre dreapta se deschide un alt traseu secundar de-a lungul Vaii Gusetel pana in Saua Zanelor si dupa inca 8 km de drum forestier ajungem la gura izvorului Cretii de unde traseul urmeaza un alt drum forestier,  partial distrus. Din dreapta Izvorului Cretii poteca urca prin padurea de conifere si apoi iese in gol alpin la stanele mititenilor de sub Varful Pietros, ca dupa aceea sa urce pieptis, iar dupa inca 10 km ajungem in punctul Tarnita “La Cruce”.